Alt i en portrætoptagelse starter hos fotografen. Det er fotografens opgave at forberede modellen, og det er fotografens opgave og ansvar at få det maksimale ud af modellen. En ting er at sætte lyset, så det passer til modellen, en anden ting er at få modellen til at fungere foran kameraet, uanset erfaring.
Mange stiller sig foran kameraet med en besked til fotografen om, at de hader at få taget billeder og ikke kan lide at se sig selv på dem. Derfra skal fotografer ofte løfte modellen til et godt selvsikkert udtryk med et glimt i øjet.
Det er forskelligt, hvor meget tid der er til optagelse. Nogle gange kan det være under et minut, andre gange flere timer. Det er klart, at hvis fotografen kun har et øjeblik til optagelsen, så er sandsynligheden for at ramme det helt rigtige udtryk noget mindre.
Der er dog meget teknik i at få en person/model til at fungere foran kameraet. Ofte handler det om, at fotografen skal få energi i modellen, men andre gange kan det være det modsatte, altså at tage energien ud. Det er som at være en dirigent i et orkester, hvor man hele tiden ser, føler og mærker mennesket foran kameraet.
En portrætoptagelse trækker vejret, ligesom vi mennesker også gør det. Det er fotografens job at mærke åndedrættet og fra hver serie af billeder, der tages, få modellen ned i egen krop og ende med et portræt, man kan mærke.